Masterclass “Leiderschap in duurzaamheid”

Op 6 juni waren ruim 80 bestuurders aanwezig tijdens de masterclass “Leiderschap in duurzaamheid” bij Inn-Style in Maarssen.

Tijdens deze masterclass maakte cartoonist Paul Schenk, genomineerd geweest voor de Inktspotprijs, een verslag van de masterclass in cartoons.
Onder leiding van Simone van Trier informeerde Benno Schepers de leden over de activiteiten van CE Delft. Dit onderzoeksbureau ondersteunt overheden, netbeheerders en corporaties bij het vinden van antwoorden op vragen over aardgasvrij wonen.

Jeroen Dungelman van Finance Ideas lichtte toe hoe men corporaties ondersteunt bij het in kaart brengen van de financiële haalbaarheid van hun duurzaamheidsstrategie. Het is belangrijk om als bestuurder zelf betrokken te zijn bij de duurzaamheidsopgave.  Het is duidelijk dat de urgentie groot is en dat de verduurzaming voor zowel de corporatie als de huurder een grote uitdaging is.

In het tweede deel van de masterclass wisselden de leden in groepen van gedachten over enkele stellingen. Een van de conclusies was dat persoonlijke ambities op het gebied van duurzaamheid op gespannen voet staan met externe factoren en krachten. Daarnaast is het zaak om ambassadeurs te zoeken en het onderwerp uit de elitaire sfeer te halen. Het is ook belangrijk om de discussie te voeren om tot draagvlak te komen.  Ondanks het belang van de verduurzaming werd ook opgemerkt dat op dit moment niet al te zwaar als koploper geïnvesteerd moet worden; over een aantal jaren is de technologie veel verder en goedkoper en ziet de wereld er heel anders uit.

De leden praatten tijdens de zomerbarbecue na over het onderwerp en bewonderden de fraaie cartoons van Paul Schenk.