Onder leiding van gespreksleider Ruben Maes hebben circa 70 bestuurders op 13 februari jl. het thema ‘Leiderschap bij opdrachtgeverschap’ met elkaar besproken.

Professionaliseren van opdrachtgeverschap
Edwin van Dieën, o.a. auteur van het boek “De opdrachtgever: nieuw leiderschap binnen de overheid” schetste de werkwijze bij het groenonderhoud met een participatiebestek waarbij er samenwerking is tussen inwoners en de aannemer. Ook ging hij in op het spanningsveld tussen opdrachtgevers en opdrachtnemers en lichte hij het model voor het professionaliseren van het opdrachtgeverschap toe dat hij in zijn boek heeft beschreven. Voor een opdrachtgever zijn communicatie, macht, visie en leiderschap nodig.

Margriet Drijver, o.a. medeauteur samen met Marjet Rutten van het boek “De kracht van een goede opdracht” zoomde nader in op de rol van de corporatiebestuurder bij opdrachtgeverschap. Het boek, een wake up call, is in het bijzonder geschreven voor bestuurders. Corporaties besteden buitengewoon veel geld aan het onderhoud van hun bezit. Samenwerking bij inkoop is belangrijk waarbij standaardisatie en kavelgrootte aandachtspunten zijn.

Paneldiscussie en dilemma’s

Er vond vervolgens een discussie plaats met Pieter Siebinga (commissaris Omnia Wonen), Bart Knaapen (directeur KnaapenGroep te Son) en de twee bovengenoemde sprekers. Gesproken werd onder andere over de bestuurlijke evaluatie van projecten. Opdrachtnemers ervaren nogal eens obstakels bij het introduceren van innovatieve oplossingen en betrokken corporatiemedewerkers hebben niet altijd voldoende mandaat. De keuze voor een aannemer was ook een dilemma dat aan de orde kwam: een vertrouwde lokale aannemer die iets nieuws nog niet kan of een regio-aannemer waarmee nog geen langjarige relatie is? Een van de adviezen was om met verschillende opdrachtnemers in gesprek te gaan, en dan niet voor een in de markt te zetten opdracht, maar over de plannen voor de komende jaren.

In gesprek blijven
Op de vraag wat de leden hebben meegenomen van deze masterclass werden onder andere de volgende reacties gegeven: anderen bij het opdrachtgeverschap betrekken, visie formuleren, vernieuwend opdrachtgeverschap verbinden met je strategie en de raad van commissarissen en de accountant hierin meenemen, continuïteit en voorspelbaarheid zijn van belang, steeds in gesprek blijven met de opdrachtnemer, het opdrachtgeverschap moet een prominente plek krijgen bij het bestuur van de corporatie.

De volgende NVBW masterclass zal op woensdag 19 juni 2019 bij Inn-Style in Maarssen plaatsvinden, graag tot dan!